Lake District 2016

Lake District 2016

vrijdag 10 april 2009

Goede Vrijdag


"Goede Vrijdag"
Je kunt zeggen dat het een wat vreemde benaming is voor de dag dat Jezus aan het kruis is gehangen. Toch, als je je realiseert wat er is gebeurd, dat Hij door zijn kruisiging de dood heeft overwonnen, Hij in feite overwinnaar is, en dat het dus eigenlijk een daad van liefde is voor de mens en voor de wereld, dan besef je waarom deze dag "Goede Vrijdag" heet.

Emil Bock citeert in dit verband het gedicht van "Christian Morgenstern":

"Ik heb de MENS gezien in het diepst van zijn gestalte,
ik ken de wereld tot op de grond van haar gehalte.
Ik weet dat liefde, liefde is de diepste zin van heel het leven,
en dat ik op de aarde ben om steeds meer liefde hier te geven.
Ik breid mijn armen uit, zoals HIJ dit heeft gedaan,
en zou ze, zoals HIJ, om heel de wereld willen slaan."

In Bretagne is er in de 16e en 17e eeuw een periode geweest van grote bloei voor de religieuze kunst. Kunstenaars wedijverden met elkaar om de mooiste "Enclos" te maken, bouwwerken rondom een kerkhof met als centraal punt de "Calvaire", een kruisbeeld, vaak op een voetstuk. Vaak zijn er ook andere kruisen en vele heilige en bijbelse taferelen in beeld gebracht, zoals in St-Thégonnec, Plougastel, Tronoën en Pleyben.
Tegenwoordig zien wij het vaak nog slechts als toeristische attracties.
Maar toch... als je de symbolische betekenis kent, kijk je er misschien de volgende keer anders naar.

1 opmerking:

René zei

Goede Vrijdag, inderdaad een dag om bij stil te staan.