Lake District 2016

Lake District 2016

vrijdag 1 mei 2009

Dag van de Arbeid


Wat is het belang en de betekenis van werk?

Pieter Hoexum, filosoof, blikte in Trouw van zaterdag 25 april met een artikel: "Ode aan het vakmanschap" vooruit op de Dag van de Arbeid.

Zijn stelling: "Werk is van groot maatschappelijk belang en het brengt brood op de plank, maar voor liefhebbers, voor vakmannen, is het vooral zingeving."
Zijn antwoord op de vraag: "Is zinvol leven zonder werk mogelijk?", is zonder aarzeling: "Nee."

Dat is een duidelijke stelling en een prachtig uitgangspunt. Maar wat betekent dit voor mensen die in deze tijden van recessie hun baan dreigen te verliezen?
Je kunt natuurlijk zeggen: vrijwilligerswerk is ook werk. Maar wie betaalt dan de huur?
Kortom, ik gun het die mensen dat de recessie gauw voorbij is zodat ze weer een zinvol bestaan kunnen opbouwen.

Overigens is deze foto genomen in het Slijkstraatje in "Groede " (2007), een klein plaatsje bij Breskens waar men ieder jaar in de zomer een oude-ambachtenmarkt houdt.

3 opmerkingen:

Adri zei

Het is niet zo gebruikelijk om een reactie te geven op je eigen blogartikel.
Toch kan ik het nu niet laten.
Ik heb dit stukje geschreven afgelopen zondag na het lezen van het artikel van Pieter Hoexum. Vervolgens heb ik het "ingepland", waardoor het automatisch op een bepaalde datum wordt geplaatst.

Ik vond het bizar om vanmorgen in Trouw te lezen dat de dader van de aanslag van gisteren gekomen is tot zijn wanhoopsdaad nadat hij werkloos is geworden en de huur niet meer kon betalen.
Laat ik het maar op een toevallige samenloop van omstandigheden houden en hopen dat het geen vervolg krijgt.

Michel Gastkemper zei

Terechte reactie, Adri. Trouwens, dat is toch Wilhelmina daar op de foto op de achtergrond?
Met hartelijke groet,
Michel
(Woordverificatie: glegibb)

Adri zei

Klopt, en dan te bedenken dat hij tegen de naald van Wilhelmina is aangeknald. Ze moest eens weten, of misschien: ze zal wel denken..