Lake District 2016

Lake District 2016

vrijdag 8 mei 2009

OLV Zeven Weeën


Ik denk dat velen vandaag met hun gedachten wel even in Apeldoorn zijn bij de herdenkingsbijeenkomst van de zeven doden van de aanslag van vorig week op ons Koningshuis.
Deze foto heeft daar op zich niets mee te maken. Het enige is dat het ook hier over "zeven smarten" gaat. In België zeggen ze dan "zeven weeën".

Brugge blijft een boeiende stad. Natuurlijk is er de Markt, het Belfort, de Reien en al die andere bezienswaardigheden die je volgens het Brugse "Toeristenbureau" gezien moet hebben. Maar als je iets buiten het centrum komt zie je ook allerlei leuke straatjes.

Voor deze foto neem ik u even mij naar de OLV van de Zeven Weeën. Tot dat moment had ik geen idee waar dat op zou kunnen slaan. De geveltjes zagen er wel aardig uit voor de camera.
Na even googelen ontdekte ik dat het, afgezien van het feit dat er veel schutterijen zijn met die naam, gaat om een "Instelling voor bejaardenzorg" uitgaande van een Confrérie die zich baseert op de "zeven smarten van Maria". Wie er meer van wil weten verwijs ik even door naar de website van de Kapel van Megen.
In dit straatje hebben ze voor elk van die smarten een geveltje opgericht, een soort monument. Dat lijkt me voor de overledenen van vorige week ook wel een idee. Dat wil zeggen: voor zes ervan dan.

Geen opmerkingen: