Lake District 2016

Lake District 2016

zaterdag 20 juni 2009

Gedächtniskirche



De "Gedächtniskirche" in Berlijn.

Als je in Berlijn bent kun je daar eigenlijk niet om heen. Gebouwd in 1895 op last van Kaiser Wilhem II als eerbetoon aan zijn grootvader Wilhem I, de oprichter van het Duitse Rijk.

De monumentale kerk is in de tweede wereldoorlog grotendeels weggebombardeerd.
Na een architectuurwedstrijd in 1956 werd er op het terrein en nieuwe kerk gebouwd, maar de oude toren bleef gehandhaafd als monument ter herinnering aan de tweede wereldoorlog.
Wereldwijd is de kerk sindsdien een symbool voor de vrede.

Als ik mij goed herinner kwam de kerk onlangs in het nieuws omdat er geld nodig was voor het onderhoud. Ik kan er verder niets over vinden. Ik neem aan, hoop eigenlijk, dat dat inmiddels is opgelost, want zo'n symbool moet toch blijven bestaan?

2 opmerkingen:

Michel Gastkemper zei

Beste Adri,
Vanaf hier is het heel makkelijk om een bruggetje te maken naar Doorn (dat weet je vast wel): Huis Doorn als de woonplaats voor de Duitse keizer Wilhelm II in ballingschap, nadat Duitsland de Eerste Wereldoorlog had verloren in 1918. Wilhelmina had hem toegestaan hierheen te komen, op de vlucht voor de revolutionairen. Hij is daar in 1941 overleden. Als museum is dit Huis Doorn, nog in de oude staat ten tijde van Wilhelm II, te bezichtigen.
Het televisieprogramma 'Andere tijden' heeft enige tijd geleden nog een aflevering aan hem gewijd.
Met hartelijke groet,
Michel
(Woordverificatie: yeupai)

Adri zei

Ha Michel,

Bedankt voor je reactie.
Ik ben een aantal jaren geleden in het Huis Doorn geweest en heb gezien hoe Willem hier in Nederland gastvrij is ontvangen.
Ik ken de uitzending waar je over spreekt niet. Ik zal eens zoeken.

Hartelijke groet,

Adri