Lake District 2016

Lake District 2016

woensdag 12 augustus 2009

The Cathedral




The Canterbury Cathedral.

De geschiedenis van de kathedraal gaat terug tot 597 NC toen St. Augustinus, door Paus Gregorius naar Engeland gezonden als missionaris, er zich vestigde.
In 1170 werd in de kathedraal aartsbischop Thomas Becket vermoord. Sindsdien is het een beroemd bedevaartsoord.
In de kerk wordt met een kaars de plek getoond waar van 1220 tot 1538 zijn graf heeft gestaan, toen dit door Koning Henry VIII werd vernietigd.

De kathedraal behoort tot het Unesco Wereld Erfgoed.

2 opmerkingen:

Michel Gastkemper zei

Beste Adri,
Ja, dat is een hele geschiedenis met Thomas Becket. Interessant is ook de connectie met Chartres. Is die jou bekend? In dit artikel over glas-in-lood-ramen aan hem gewijd (http://www.vidimus.org/archive/issue_14_2008/issue_14_2008-04.html), lees ik:
'In 1176, another close friend of Thomas Becket, John of Salisbury, was elected Bishop of Chartres. He brought with him some of the blood of the martyr, collected after the murder and soon responsible for some miracles in and around Chartres. A prolific and gifted writer, John also wrote a life of the archbishop, which formed the basis of some liturgical texts used on the feast day of the saint.'
Met hartelijke groet,
Michel
(Woordverificatie: tibill)

Adri zei

Ha Michel,

Ja interessant!
Ik kende die connectie niet.
Ik had wel een soort "Chartres-gevoel" toen ik in de kathedraal van York was. Daar zag ik een soortgelijk "rozet-raam" als in Chartres, alleen is het blauw van de laatste natuurlijk veel mooier.

Hartelijke groet,

Adri