Lake District 2016

Lake District 2016

donderdag 12 november 2009

Goede Zorg


Ik heb mij de afgelopen dag wat laten meeslepen door de commerciële zorg. Ik wil daar niet negatief over doen, maar het is niet altijd een succes. "Evelien Tonkens" stelde terecht de vraag wat we daar dan van kunnen leren?

Ik had daarvoor een andere insteek moeten kiezen en daar was ook alle gelegenheid voor:
- 10 november was de "Dag van de mantelzorg", en
- 11 november was "Sint Maarten", over het verhaal van de ridder die de helft van zijn mantel aan een bedelaar gaf.

Wat we daarvan kunnen leren is dat zorg, ook de commeriële, nog een andere kant heeft, namelijk die van de onbaatzuchtigheid. Nog altijd ben ik zeer onder de indruk van het boek "Goede Zorg", onder redactie van Erik Baars, waarin drie eenvoudige uitgangspunten staan omschreven:

- Gelijkwaardigheid van zorgvrager en zorgaanbieder
- Dienstbaarheid jegens een medemens
- Tegenwoordigheid van geest. Je bewust zijn van wat een bepaalde persoon, zorgvrager, in een bepaalde situatie, op een bepaald moment, van je vraagt.

Bij elk zorginitiatief, commercieel of niet commercieel moet dit het vertrekpunt zijn voor iedereen die goede zorg wil verlenen, van hoog tot laag, van bestuurder tot zorgmedewerker.
Zo niet, dan zal elk initiatief op den duur mislukken.

Geen opmerkingen: