Lake District 2016

Lake District 2016

donderdag 4 maart 2010

Verboden te fotograferen


Deze foto mag niet. Maar ik permitteer me deze kleine zonde toch. Ik zal er in deze vastentijd extra boete voor doen.

Bij de ingang van de expositie van "Henk Helmantel" in Slot Zeist staat inderdaad een bord: Verboden te fotograferen.
En haal het niet in je hoofd om het toch te doen, want dan krijg je met deze suppoost te maken en ik verzeker u: dan ben je nog niet jarig. "De schilderijen kunnen er door worden beschadigd".

Ik begrijp dit soort dingen niet. Die schilderijen hangen de hele dag in het volle licht, met spots er op. En ik mag dan, zelfs niet zonder flits, niet één foto maken. Ik wordt daar wat opstandig van.

Maar het heeft natuuurlijk een andere reden. Beneden in de winkel zijn reproducties te koop, zogenaamde "Giclée's". Deze zijn gemaakt volgens een speciaal procedé waarbij de schilderijen eerst van 10 kanten zijn gefotografeerd. De digitale bestanden worden vervolgens samengevoegd en daarna geprint op hoogwaardig papier. Kosten: 250 euro per stuk. Voor dat bedrag krijg je er een lijst bij.
Ja, en als iedereen daar zomaar gaat fotograferen dan beschadig je natuurlijk de verkoop.
Dàt snap ik.

1 opmerking:

Michel Gastkemper zei

Van zondes word je in het algemeen niet blij, ik tenminste niet. Maar jou kan ik rustig je gang laten gaan, Adri. Jouw zonden leveren tenminste wat op... Erg mooie berichten naar aanleiding van deze schilder de laatste dagen. Trouwens, daarvoor het Maritiem Museum vond ik ook een eye-opener. Het wordt toch eens tijd dat ik daar niet alleen langs-, maar ook binnenstap.
(Woordverificatie: colli)