Lake District 2016

Lake District 2016

zaterdag 24 juli 2010

Christophorus


Vandaag is het de "heiligendag" van Christophorus. Een aantal eeuwen geleden was dit voor velen één van de belangrijkste heiligen, maar de RK-kerk heeft hem van de heiligenkalender gehaald omdat hij niet echt bestaan zou hebben.

Nog altijd heeft "Camphill Gemeenschap Christophorus" in Bosch en Duin bij mij een speciaal plekje, ook al is het tegenwoordig een onderdeel van De Amerpoort.

Het verhaal van deze heilige is meer dan alleen de herinnering aan de goede tijd die ik met de mensen van Christophorus doorbracht. Het staat symbool voor de belofte van het Christuskind om ons te vergezellen op onze reis. (Voor het verhaal van Christophorus verwijs ik naar mijn Blogbericht van "12 februari 2009".)
Maar het is ook een opdracht. Een opdracht om dienstvaardig in het leven te staan. Vooral tegenover en voor die mensen die kwetsbaar zijn.

(Ikoon: "Ikonenpagina" Marja Benschop-Smit)

4 opmerkingen:

Kees zei

Dag Adri, Mooi, gevoelig, fraai vertaalt en prachtige foto's weer deze week, wordt er een beetje stil van.
Groet Kees.

Adri zei

Dank je Kees,

Soms zijn woorden overbodig.

Groet,

Adri

Ger zei

Hallo Adri,

Ja, de H.Christoffel is mij wel bekend.
Wijlen mijn schoonvader kocht in zijn leven menig nieuwe auto, maar de verzilverde afbeelding van Christoffel met aan de achterzijde 'n plakstripje verhuisden altijd met de auto's mee.
En prijkten op het dashboard.
Eigenlijk niet zo vreemd omdat schoonvader van Roermond komt.
Daar hebben ze al vanaf 1661de Christoffel Kathedraal en omstreeks 1663 werd er boven op de toren het vergulde beeld van Christoffel geplaatst.
De legende wil dat wanneer je 's ochtends naar het beeld van St. Christoffel kijkt, jou de hele dag niets zal overkomen. Dat de Roermondenaren voor St. Christoffel, beschermer van de reizigers, kozen als patroonheilige van hun parochiekerk, is heel verklaarbaar: de stad is immers ontstaan als handelsnederzetting. De Str. Christoffelkerk is sinds 1661 kathedraal, dus hoofdkerk van het bisdom.

En dan plaats jij deze foto van prachtige icoon en mooie uitleg.

En met je laatst geschreven woorden ben ik het volkomen met je eens!

Fijne zondag!
Met vriendelijke groet,
Ger

Adri zei

Dank je, dat wist ik niet.

Volgend weekend ga ik naar Valkenburg. Mocht ik in de buurt van Roermond komen dan ga ik zeker even kijken.

Groet en eveneens een goede zondag.

Adri