Lake District 2016

Lake District 2016

donderdag 26 augustus 2010

Eng?


Voor de meeste mensen geldt de spin als één van de meest enge dieren die er bestaan.
Ik begrijp daar niets van.
Zeg nou zelf. Is dit geen plaatje?

De kans is groot dat u er de komende tijd zo één tegenkomt in uw huis. Ze plegen nog al eens in gangen of bijkeukens te zitten. Ik vermoed dat ze dan van onder het huis vandaan komen. Uit de kruipruimte die, als ik naar het spinrag kijk, vol moet zitten met spinnen.

Of in de slaapkamer. Daar komen ze nog wel eens binnen via ramen die open staan als er gelucht wordt. Je kunt daar niets aan doen. Gewoon accepteren dat ze er zijn.
Zeker in deze tijd gaan ze op zoek naar warme plekjes om hun eitjes te kunnen leggen.

Ik zou als ik u was vanavond maar eens even onder het bed kijken. Grote kans dat u zo'n schoonheid tegenkomt. En als dat zo is: bedenk dan, zoals ik gisteren al meldde, dat deze kruisspin is uitgeroepen tot spin van het jaar 2010.
Hoera!

1 opmerking:

Ger zei

......bij het zien van spinnen kom ik nou niet meteen in een HOERA stemming.......

Weet wel dat het héle nuttige beestjes zijn want als de spinnen 2 maanden geen andere insecten zouden oppeuzelen zouden we tot in onze oksels in de krioelende beesten staan.
En daar zit ik ook niet op te wachten!


In september zijn de vrouwtjes kruisspinnen volwassen en is het paringstijd, ze maken hun web opvallend groot om op te vallen bij de mannetjes...
Die op hun beurt weer moet oppassen dat het vrouwtje hem niet aanziet als prooi.
Maar mannetjes zijn slim en laten het web even trillen en zo weet het vrouwtje dat er een mannetje in aantocht is die komt paren.
En dan moet hij weer snel wegwezen of hij wordt alsnog door het vrouwtje opgegeten......


Ik hoef nooit naar spinnen te zoeken........volgens mij seinen ze naar me,want als er ergens zo'n exemplaar in mijn buurt zit zie ik het meteen.
Heb het slaapkamerraam zomer en winter ook altijd wagenwijd openstaan en als ik 's avonds naar bed ga gaan mijn ogen automatisch een rondje maken langs de muren.
Mmmh......moet ik ook eens onder het bed kijken, je bent bedankt Adri, daar kan ik niet onder, staat maar 3 cm van de grond.

Maar een wagenwielweb met dauwdruppels in de vroege morgen is erg fotogeniek.

Hartelijke groet,
Ger