Lake District 2016

Lake District 2016

zondag 8 augustus 2010

Waar is de hoop gebleven?


Boven de ingang van de Sint Christoffelkathedraal in Roermond staat dit opmerkelijke bord met de tekst: "Geef Heer liefde en geloof aan uw kerk".

Nu is daar op zich natuurlijk niets mis mee. Een mooie tekst zou je zeggen. Een beetje meer liefde in de wereld kan geen kwaad. En de kerk kan dat ook nog wel gebruiken.
Een beetje meer geloof is ook niet verkeerd. Het merendeel van de mensen gelooft wel in iets, maar wat dat iets is, is wat onduidelijk.

Maar wat het meest opvalt aan de tekst is, dat "de hoop" is verdwenen.
"Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde."
Dat zijn toch de woorden die Paulus sprak in 1 Korintiërs 13:13?

Heeft het bisdom Roermond de hoop laten varen? Ik zie het ineens ook staan (of eigenlijk dus niet staan) op de website van "mgr. Frans Jozef Marie Wiertz", de bisschop van Roermond.
Ik weet wel dat er van alles mis is in de kerk, maar een beetje hoop mag je toch nog wel hebben. Als zelfs de bisschop geen hoop meer heeft, wat moet ik dan als eenvoudige gelovige nog?
Dat lijkt me wel iets om vandaag over na te denken.

Ik wens u een prettige en vooral hoopvolle zondag!

Geen opmerkingen: