Lake District 2016

Lake District 2016

zondag 26 september 2010

Veertig jaar organist


Op 21 september j.l. was de heer Cor Geskus uit Putten veertig jaar organist. Een feit waar best even aandacht aan geschonken mag worden.

Niet iedereen houdt van orgelmuziek, dat weet ik wel en dat weet Cor natuurlijk ook. En de meeste keren komt het er op neer dat je "gewoon" de zang begeleidt bij een kerkdienst.
Maar toch. Je moet daar niet geringschattend over denken.

Ik herinner mij dat wij vroeger thuis een harmonium hadden, zo'n psalmenpomp, waar ik met twee voeten en één vinger nog net "Het hijgend hert" uit kon halen.
Maar dit is iets heel anders. Dit heeft niveau.
Dat blijkt wel uit het feit dat Cor ook ooit een concert heeft mogen geven in De Doelen in Rotterdam en zijn hand niet omdraait voor Bach en Beethoven.
Als je dat dus veertig jaar met enthousiasme doet, en dan als amateur, dat wil zeggen: als liefhebber, ook nog een behoorlijk professioneel niveau weet te handhaven, dan heb ik daar veel bewondering en respect voor.
Chapeau Cor!

Geen opmerkingen: