Lake District 2016

Lake District 2016

zondag 17 oktober 2010

De liefde


Dit beeld van Joseph Mendes da Costa  (1863-1939) in het Kröller-Müller Museum, roept bij mij associaties op met "1 Korintiërs 13":  "Als ik de liefde niet had..."
Op de sokkel staat: "De liefde. Aan mijne vrouw. 1917"

Maar ik moest ook even denken aan een artikeltje dat dinsdag j.l. in Trouw stond. In de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag is een manuscript gevonden uit de 11e eeuw van een monnik genaamd Constantijn, de Afrikaan. Het wordt beschouwd als het oudst bewaarde medisch handboek uit de westerse wereld.

Er staan allerlei ziekten in beschreven, waaronder ook "Liefdesverdriet", wat destijds dus als ziekte werd beschouwd.

Het artikel vermeldt niet welke remedie er voor was, maar misschien is het een tip voor de kersverse staatssecretaris mevrouw Marlies Veldhuijzen van Zanten-Hyllner van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om dat eens te laten uitzoeken.
Wie weet bespaart het op den duur heel veel onnodige maatschappelijke kosten.

2 opmerkingen:

Ger zei

Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

Adri zei

Beste Ger,

Sorry, ik ben een beetje aan het knoeien. Ik heb per ongeluk je eerste bericht verwijderd. Ik kan het niet meer terughalen.

Maar je schreef:

Als ik naar de lichaamstaal van dit beeld kijk had er ook op de sokkel kunnen staan "de liefde van mijn vrouw" en daar hoort dan de linkerhand op het achterhoofd van de vrouw ook bij die op jou foto niet helemaal zichtbaar is.

En liefdesverdriet.....kan tot zeer ernstige lichamelijke kwalen en ongemakken leiden......met oa het lijden.....zelfs met de dood tot gevolg.

Fijne dag!
Ger


Mijn antwoord:

Beste Ger,

Je hebt gelijk. De liefde is wederzijds.
Kennelijk wekt mijn tekst een misverstand op.
Ik zal het beeld even draaien, dan kun je het ook van de andere kant bekijken.

Ik heb de indruk dat hij het beeld als dank voor de liefde van zijn vrouw aan haar heeft opgedragen.
Groet en ook een fijne dag gewenst.

Adri