Lake District 2016

Lake District 2016

vrijdag 12 november 2010

Toegang


Oldenaller is een heus kasteel.

Tenminste, zo heet het.
Maar het is ook te zien, want er ligt een gracht om heen, met een brug en dat hoort zo bij een kasteel. Ik weet eigenlijk niet of het ook een ophaalbrug is.

Eerlijk gezegd kan ik mij niet voorstellen dat er boze vijanden waren waartegen de bewoners zich met een gracht zouden moeten beschermen
Het lijkt er meer op dat dit één van de vele sprengen is die de Veluwe rijk is. Sprengen dienen als afwatering van het water van het Veluwemassief naar het Randmeer.

De afgelopen jaren heeft het Waterschap er veel aan gedaan om die sprengen weer goed te laten functioneren. Het bijzondere er van is, dat het water in die sprengen ook altijd stroomt. Er is ook een behoorlijk hoogteverschil. Je kunt dat goed merken als je met de fiets naar Apeldoorn rijdt. Niet dat ik dat dagelijks doe, maar het is me wel eens overkomen.

2 opmerkingen:

Kees zei

Hallo Adri, Kasteel oldenaller is mij wel bekend, het huidige kasteel stamt uit 1665,het eerste kasteel was gebouwd al voor 1495. Het water rondom het kasteel is een heuse gracht en is niet afkomstig van een spreng of beek. De directe omgeving is helaas niet toegankelijk, wel mag het landgoed betreden worden. De brug was vroeger een ophaalbrug, bij de laatste verbouwingen is de huidige vaste brug aangelegd.

Groeten kees

Adri zei

Hallo Kees,

Ja, ik kan mij herinneren dat je daar al eerder over geschreven hebt en dat Oldenaller op jouw site voorkwam.
Dat van die gracht was mij ontgaan.
Bedankt voor de aanvulling!

Hartelijke groet,

Adri