Lake District 2016

Lake District 2016

maandag 27 december 2010

Imposant


Tweede Kerstdag is bij uitstek een gelegenheid om de levende kerststal te bezoeken in de "Sint-Janskathedraal" te Den Bosch.

Maar ook een mooie gelegenheid om de kathedraal zelf nog eens te bewonderen, want zoals "Trouw op 17 december j.l." vermeldde: hij staat voor het eerst sinds lange tijd niet meer in de steigers. Er is sinds 1220 bij elkaar zo'n 150 jaar aan de kerk gebouwd en dan mag een restauratie natuurlijk best 12 jaar duren.
Afgezien van de toren, die in een andere stijl is gebouwd en waarschijnlijk herinnert een de oorspronkelijke romaanse kerk, is en blijft het een prachtige en imposante kathedraal.

Ik ben natuurlijk ook op zoek gegaan naar de engel met het mobieltje aan het oor die er bij de restauratie aan is toegevoegd. Ik hou wel van dat soort humor. De kerk telt zo'n 600 beelden. Dus heb ik het eerst maar eens gevraagd aan een aantal toevallige omstanders, maar geen van hen wist me te vertellen waar ik die engel kon vinden.
Bij navraag bij de informatiebalie in de kerk werd echter duidelijk dat die engel er nog helemaal niet staat. Het heeft wel in de krant gestaan, maar het had nog geheim moeten blijven tot begin april, als de restauratie van de kathedraal officieel wordt gevierd.

Nu maar hopen dat het geen 1-april-grap is.

Geen opmerkingen: