Lake District 2016

Lake District 2016

maandag 20 december 2010

Sneeuwtest



Het was vanmiddag prachtig zonnig weer om een testje te doen met sneeuwfotografie. Hierboven twee foto's waarvan de linker op de automaat van de camera (ISO 400, diafragmavoorkeuze, f/14, 1/640 sec.) en de rechter met een belichtingscorrectie +1. (ISO 400, diafragmavoorkeuze, f/14, 1/320 sec.)



Daarna twee foto's waarbij ik de witbalans in plaats van op Automaat op Bewolkt heb gezet, zoals de theorie aangeeft. Links een normale belichting. Bij de rechterfoto is weer een belichtingscorrectie aangebracht van +1. Verdere opnamegegevens zijn hetzelfde als boven.

Hoewel het blauw op de foto rechtsonder niet helemaal verdwenen is, lijkt me over het geheel genomen deze foto het beste overkomen.
Het kan natuurlijk ook een kwestie van smaak zijn, maar ik heb de indruk dat de theorie wel klopt.

PS. Misschien was het nog beter geweest als ik de witbalans in eerste instantie niet op Automaat maar op Zon had gezet. Maar bij de meeste camera's staat hij op Automaat, dus heb ik daar voor gekozen.

2 opmerkingen:

Kees zei

Hallo Adri, De twee linker foto's hebben mijn voorkeus, net iets meer sfeer naar mijn mening en een iets warmere kleur.Ze zijn overigens prachtig.
Groet kees

Marijte zei

Hoi Adri,
Grappig om te lezen dat ieder zo zijn of haar eigen voorkeur heeft.
In eerste instantie vond ik de foto rechts boven het mooist overkomen: fris, helder.Na uitvergroting vind ik rechts onder iets zachter en sfeervoller.
groeten Marijte