Lake District 2016

Lake District 2016

zaterdag 15 januari 2011

Heilige grond?


Het beeld dat in het Westen soms bestaat over de Islam is dat het over mannen gaat met grote baarden, in lange gewaden, met een hoofddeksel op en met sandalen aan de voeten, die een moskee niet mogen betreden met schoenen aan omdat het heilige grond betreft.

Ik ben o.a. naar de "Essalam moskee" gegaan om eens uit te zoeken hoe dat precies zit. Ik had een trui aan en een spijkerbroek. Voor ik wegging had ik tevoren thuis wel even gekeken of ik geen knollen in mijn sokken had. Mijn outfit bleek geen enkel probleem.

Nergens in de Koran staat precies beschreven hoe de kleding van een moslim er uit moet zien. Er is dan ook veel discussie over omdat verschillende islam-wetscholen verschillende voorschriften geven. In de Koran staat vermeld ("Koran-Online S 7:26") dat God Adam kleding heeft gegeven, " om zijn naaktheid te bedekken, ook om sierlijk te zijn, doch het kleed van godsvrucht is het beste."
De Profeet zou hebben gezegd: "Eet wat u wenst, en draagt wat u wenst, zolang u verspilling en arrogantie vermijdt."

Dat sommige vrouwen speciale kleding dragen zoals, gewaden, sluiers, hoofddoekjes, nijaabs en burka's, is gebaseerd op "S 24: 31" waarin staat: "Zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen..."
Er zijn verschillende vertalingen van de Koran. Ook dat geeft aanleiding tot de nodige discussies. De enige aanvaardbare voor een moslim is die in het Arabisch, want dat is de taal waarin de Koran aan Mohammed is geopenbaard. Veel moslims beheersen dat niet. In Rotterdam is men om die reden op zoek naar een "Nederlands sprekende imam".

Dat het uitdoen van de schoenen te maken heeft met het betreden van heilige grond, zoals bijvoorbeeld ook Mozes zijn schoenen moest uitdoen bij het brandende braambos, staat nergens beschreven in de Koran. Een jonge orthodoxe moslima vertelde mij dat de belangrijkste reden is dat het tapijt niet vies mag worden.

Geen opmerkingen: