Lake District 2016

Lake District 2016

zondag 27 februari 2011

Trappen


Toen ik onlangs tijdens een rondwandeling in Harderwijk in een oud vissershuisje kwam zag ik deze plaat hangen:

"De ouderdomstrappen van de man".

Ernaast hing er overigens één met "De ouderdomstrappen van de vrouw".
Omdat ik iets met trappen heb kon ik het niet nalaten er even een kiekje van te maken.

Het is natuurlijk een slechte foto, het was donker, en de tekst is nauwelijks te lezen.
En dat is misschien maar goed ook.

2 opmerkingen:

Ger zei

Dag Adri,

Dit prikkelt mijn nieuwsgierigheid.

Allereerst ben ik gek op oude prenten en bestudeer ze graag tot in detail....

De ouderdomstrappen kenden ik niet, maar mijneer Google kwam mij te hulp;-)

Lees dat er niet alleen trappen zijn maar ook 'n wiel met tekst over de ouderdomsjaren van de mens.

Ja, en om die tekst ging het mij nou, ook al las jij ze liever niet...
Ik wel, en heb het inmiddels gevonden en gelezen:

In 1550 drukte Peter Warnersen in de Witte Valk te Kampen een klein octavo-deeltje: 'Gemeene Duytsche Spreckwoorden: Adagia oft Prouerbia ghenoemt'. In dat boekje is deze Trap des Levens te vinden:

"Thien Jaer een kijndt.
Twintich Jaer een Jongelinck.
Dertich Jaer een man.
Veertich Jaer welghedaen.
Vijftich Jaer stille staen.
Sestich Jaer gaet dy tolder an.
Seventich Jaer een grijs.
Tachentich Jaer nummer wijs.
tNegentich Jaer der kijnder spot.
Hondert Jaer ghenade dij Godt."

....ik ben al ruim over de helft van dat trappetje:-(

Groeten,Ger

Adri zei

Hoi Ger,

Dat prikkelt mij dan weer om te achterhalen wat er op "mijn" prent stond. Ik lees:

Een Knaapje
Een Jongeling
Een Man
Welgedaan
Stilstand
Achteruitgang
Grijsheid
Sneeuwwit

Genade voor God

Maar nog meer prikkelt mij de vraag wat er nu precies op die van de vrouw stond.
Ik weet het echt niet. Ik moet dus nog een keer terug.

Ik ga er overigens van uit dat ik ook al over de helft ben, want hoewel de mens tegenwoordig ouder wordt dan vroeger, zal ik toch wel geen 120 worden. Denk ik..

Hartelijke groet,

Adri