Lake District 2016

Lake District 2016

vrijdag 22 april 2011

Goede Vrijdag


Het is vandaag Goede Vrijdag. Voor velen een vrije dag, het begin van een mooi Paasweekend en met dit prachtige weer belooft dat heel wat.

Maar het is ook de dag waarop we stilstaan bij het lijden en de kruisiging van Jezus. Een gebeurtenis zo'n 2000 jaar geleden die op vele manieren is uitgebeeld. Vorige week liet ik het beeld zien van "Christus in de kerker" uit de expositie "Glans en Glorie" met Russische kunst in Hermitage in Amsterdam.
In onze streken kenden we ook zoiets en heet het:

Christus op de koude steen, Oost-Nederland ca. 1510

De omschrijving van deze voorstelling in het Museum Catharijneconvent in Utrecht luidt:

"Eenzaam en ontkleed zit Christus op een steen terwijl zijn kruis wordt opgericht. Deze rustpauze van Christus is niet in de bijbel terug te vinden.
Waarschijnlijk ligt de oorsprong van de scène in religieus theater. De rustpauze komt ook voor in vijftiende-eeuwse traktaten over het lijden van Christus. Het is vanaf dan een geliefd onderwerp voor afbeeldingen, die de bezoeker moeten ontroeren en aanzetten tot een vroom leven.
Christus zier er treurig en melancholisch uit, met het hoofd steunend op zijn hand. Dat Christus geheel naakt wordt afgebeeld, komt zelden voor."

Dit soort beelden zie je eigenlijk zelden op Goede Vrijdag. Het geeft wel duidelijk de ontgoocheling van Jezus aan, terwijl hij zit te peinzen: "Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten?" ("Matteüs 27:46")

3 opmerkingen:

Ger zei

Dag Adri,

Kan me herinneren dat ik als kind met Jesus mee treurden....
als wij met school op Goede Vrijdag door de zijbeuken in de kerk liepen en bij elke statie veertien in totaal De Kruisweg baden. En om klokslag drie uur in de kerkbanken zaten en heel stil moesten zijn.

Op de meeste afbeeldingen heeft Jesus een lendedoek om en naast hem ligt zijn mantel waar later om gedobbeld werd door soldaten die de wacht hadden aan Jesus graf.

Ik kom allang niet meer in de kerk op Goede Vrijdag, maar onze kleindochter is vanmiddag vroeger uit school om zo de leerlingen in de gelegenheid te stellen de Kruisweg te gaan bidden in de mooie Koepelkerk in Lierop.

Hartelijke groeten,Ger

Adri zei

Dag Ger,

Ik ben protestant opgegroeid, dus de Kruisweg heb ik van huis uit niet meegekregen. Ik weet ook niet of wij vroeger op Goede Vrijdag mee gingen (moesten?) naar de kerk.
Bij ons in Putten is het de laatste jaren gebruikelijk om tijdens de Stille Week iedere avond even in de kerk te komen voor een korte meditatie, om zo de tocht van Jezus naar Pasen bewust mee te maken.
Ik heb me dit jaar als vrijwilliger gemeld om mee te doen met een zanggroepje. Ik moet zeggen dat het toch wel indrukwekkend is als je dat zo meebeleeft.

Ik vraag me af of er de laatste jaren een opleving is van dit soort bijeenkomsten. Gisterenavond op TV was er een opvoering van The Passion in Gouda, waar de hele binnenstad vol stond met mensen die op het verhaal van de Kruisiging waren afgekomen.
Ik kan me niet herinneren dat ik dit soort dingen in Nederland eerder heb gezien.

Ik wens je heel goede Paasdagen, mooi weer, geniet er van!

Groet,

Adri

Kees zei

Hallo Adri, ik weet nog goed dat wij vroeger op de katholieken school dit bijbel verhaal moesten opvoeren als toneel stuk, vond het altijd wel spannend,maar tegelijk een beetje ongeloofwaardig, zo iets doe je toch niemand aan, dat was de achterliggende gedachten. Gisteren het passie spel op tv gezien in Gouda, vond het toch wel mooi gedaan het thema in onze moderne tijd.
Fijne paasdagen
groet Kees