Lake District 2016

Lake District 2016

zaterdag 23 juli 2011

Harmonie


Het is in het Goethehaus in Weimar absoluut verboden te fotograferen.

En als ze dat in Duitsland zeggen dan is het volgens mij maar beter om het ook niet te doen.
Er lopen in het huis talloze suppoosten rond en die letten speciaal op mensen met grote camera's. Telkens als ik dacht dat ik er één ontliep stond er weer een andere naar mij te loeren.

Het huis is weliswaar een museum, maar men heeft het helemaal in de stijl gelaten waarin Goethe er leefde. Het is destijds verbouwd volgens de aanwijzingen van Goethe zelf. De inrichting, met allerlei schilderijen en verzamelingen is door Goethe zelf aangelegd. Ik geloof dat men ooit heeft geteld dat er zo'n 22.000 kostbare kunstwerken staan. Nog los van de bibliotheek met meer dan 7.000 waardevolle boeken.
Dat wordt terecht allemaal streng bewaakt.

Mijn geluk is dat ik ook interesse heb in heel andere dingen. Men verwacht kennelijk niet dat iemand de trap gaat fotograferen want ik kon er ongecontroleerd mijn gang gaan.
Ik vond hem geheel in de stijl van Goethe een toonbeeld van harmonie.

2 opmerkingen:

louisa zei

Hallo Adrie

dus jij komt ze ook regelmatig tegen die tele joekels.
Mooie opname, goed verhaal.
Ik word steeds wijzer hier.
Gr. Louisa

Ger zei

Die strenge bewaking en verboden foto's te maken,althans met flits kom je overal ter wereld tegen in museums, maar op sommige plekken in Duitsland kunnen ze ook overdrijven natuurlijk....
Bewaking is zeker nodig, je weet maar nooit of er een malloot rondloopt die lijm aan zijn vingers heeft of iets in zijn schild voert wat niet door de beugel kan.
Veel voorwerpen in dergelijk museums zijn onvervangbaar, en het een en ander zal vast ook met de welbekende Duitse grundligheid te maken hebben.

Maar jij kwam aan je trekken....in een onbewaakt ogenblik....;-)weer een mooie trap aan je foto verzameling toe te voegen.

Fijne dag!
Groeten,Ger