Lake District 2016

Lake District 2016

maandag 18 juli 2011

Verinnerlijking


Eén van de eerste foto's die ik plaatste op dit Blog was op "17 februari 2009" van het Goetheanum in Dornach. Ik was geïmponeerd door het doorkijkje in de hal van het gebouw.

Tot mijn verrassing zag ik in de hal van het Goethehaus in Weimar nagenoeg dezelfde vorm.
Op zich hoeft dat natuurlijk niet zo verwonderlijk te zijn. Het Goetheanum van de antroposofische beweging is gebouwd op initiatief van Rudolf Steiner, die op zijn beurt is geïnspireerd door Goethe. Steiner was van 1890 tot 1897 medewerker van het Goethe-Archief in Weimar. Dat was natuurlijk ver vóór dit gebouw tot stand kwam. Maar als het gaat om "verinnerlijking", het gedachtegoed van Goethe en Steiner heeft men dat op beide plaatsen prachtig met elkaar in verbinding gebracht.

3 opmerkingen:

louisa zei

Hallo Adri

Enorm mooi.
Leuke informatie erbij.
Gr. Louisa

Mirthe Duindam zei

Dag Adri,

Dit is wel een bijzonder mooi exemplaar zeg! En je hebt er een prachtfoto/compositie van gemaakt.

Hartelijke groet,
Mirthe

Adri zei

Dag Louise en Mirthe,

Dank voor jullie reactie.
Ik heb er erg mijn best op gedaan en was zelf ook wel tevreden over het resultaat.

Hartelijke groet,

Adri