Lake District 2016

Lake District 2016

zaterdag 8 oktober 2011

Beleving van religiositeit


Ik kan mij natuurlijk voorstellen dat niet iedereen van dit soort muziek houdt. Ik hoor het sommigen al zeggen: Is dat nog wel van deze tijd?

Ik heb zelf ook altijd gedacht dat dat niets voor mij was. Maar toch, als je wat ouder wordt, ...
Voor velen is zingen, behalve dat het om een religieuze boodschap gaat, een avondje ontspanning. Je kunt de beslommeringen van alledag even vergeten en je heerlijk uitleven in muziek. In het blad Medisch Contact van april 2011 staat een artikel over een Amerikaans onderzoek waarin is aangetoond dat zingen positieve effecten heeft op de gezondheid, o.a. op de bloeddruk.
En bovendien, ...het is nog gezellig ook.

Maar je kunt natuurlijk van mening verschillen over het genre muziek. Deze week hoorde ik dat een groep studenten Godsdienstpsychologie aan de UU een onderzoek gaat doen naar de religieuze ervaringen van jongeren bij verschillende soorten muziek. Naast dit soort klassieke muziek wordt gevraagd naar de religieuze beleving bij bijvoorbeeld de muziek van een groep als "Serious" (Zie: Praiseavond Ede, 15 oktober 2011: ,https://www.facebook.com/pages/Serous-Praise/166695746714624 ).
Ik denk zelf ook aan de groep "U2" met een bekende zanger als Bono, die de laatste twee jaar bezig is met een wereldtournee en volle stadiums trekt. (Zie ook: Michel Gastkemper: http://antroposofieindepers.blogspot.com/2009/08/opera.html ).
Als u de verschillende soorten muziek wilt horen moet u maar even googelen.
Ik ben benieuwd naar de resultaten van het onderzoek van de studenten van de UU.

Intussen vieren wij vanavond het 35-jarig bestaan van CIMK "Fontanus" met een Jubileumconcert in de Oude Kerk van Putten.

Geen opmerkingen: