Lake District 2016

Lake District 2016

maandag 27 februari 2012

Wasdag


Maandag, wasdag.

Die twee woorden waren vroeger onlosmakelijk met elkaar verbonden. In het "Oude Ambachten & Speelgoed Museum" in Terschuur heeft men een hele verzameling aangelegd van oude wasproducten.

Eigenlijk heb ik deze foto ook een beetje gemaakt voor Ger die op haar Blog "Hoorn des Overvloeds" een tijdje geleden een prachtige post heeft gemaakt over "zeepzieden" en over "Delta-zeep". Ik heb dit laatste niet ontdekt, maar het zal er ongetwijfeld ook tussen hebben gelegen.

3 opmerkingen:

Ger zei

In die tijd dat het maandag wasdag was was er ook nog echte zeep....en waren er veel zeepfabrieken.

Leuk om een gedeelte van al die zeep merknamen terug te zien.
Deze collectie op jou foto is grotendeels van na '40/'45,

Ook al ben ik blij met alle moderne middelen voor de was....
toch blijf ik een zwak houden voor alles wat met de vroegere maandag wasdag traditie te maken heeft, dus......ben ik maar het een en ander gaan verzamelen.

Vond laatst per toeval nog iets heel moois wat ingelijst zat achter het Bakkers Diploma van mijn schoonvader, het heeft zeker weten ook met maandag wasdag te maken en met zeep schaarste in en net na de Tweede Wereld Oorlog.
Moet er eens een post aan wijden.

Fijne dag en lieve groeten!!
Ger

Adri zei

Dank je wel.
Ik duik mijn bed weer in. Nu de huisarts vastgesteld heeft dat het een behoorlijke bronchitis is, lijkt me dat de beste plek om momenteel te vertoeven.

Ger zei

Dag Adri,

Vast een vervelend staartje van de griep,uitzieken en de rommel uit de lagere luchtwegen ophoesten....ook dit doet mij denken aan een van de vele spulletjes in het museum......emaille sputumpotjes en kwispedoor...;-)

Ik wens je een snel en goed herstel!!!
Vriendelijke groeten,
Ger