Lake District 2016

Lake District 2016

woensdag 26 september 2012

Geleefd


Het mooie van dit stuk hout is dat je er duidelijk aan kunt zien dat het geleefd heeft.

Sterker nog, het heeft méérdere levens gehad.
Eerst als boom. Ik stel me zo voor dat het begonnen is met een heel klein stammetje dat vervolgens uitgegroeid is tot een stevige eik. Die heeft natuurlijk van alles meegemaakt, stormen doorstaan bijvoorbeeld. Maar er zal ook een hond zijn pootje tegen hebben opgelicht.

Vervolgens werd de boom gekapt en werd het een deel van een houten roer van een schip. Dat roer was vier meter hoog en was onderdeel van een middelgrote tweemaster vrachtschip. Het was met ijzeren pinnen vastgemaakt aan het achtersteven van het schip en werd heen en weer bewogen met een helmhout. Heeft talloze zeereizen meegemaakt en wederom stormen doorstaan.

Tenslotte leeft het nu voort als museumstuk in het Juttersmuseum in Oudeschild. In alle rust. Met hier en daar een spinnetje tussen zijn naden. En als het stormt, dan denkt het: laat maar lekker waaien.
Als zo'n stuk hout toch eens zou kunnen vertellen ...

2 opmerkingen:

Ger zei

......Ga door....je bent al aardig op weg met je verhaal...,en hoe meer je naar zo'n stuk doorleefd hout kijkt hoe meer je inspiratie en fantasie geprikkeld worden....,kan nog spannend worden;-)

Zie hier de laatste weken ook weer de bouwdoos op tafel liggen(is jaren geleden) die ik al ruim 25 jaar in huis tegen kom met allerlei materiaal wat je nodig hebt om botter/platbodem uit 1912 te bouwen,zagen,meten,buigen,lijmen,schilderen....nee,nee....geen kant en klaar bouwpakket maar alles zelf maken.
Zou het nog eens afkomen...
ach denk ik dan maar, goed werk heeft tijd nodig...;-)
Nog nooit op zee geweest en geen enkele storm meegemaakt en toch is mijn verhaal hier ook al begonnen...over een botter uit 1912 in doos.

Fijne dag en vriendelijke groeten!!
Ger




Adri zei

Dag Ger,

Ik ben benieuwd of het ooit afkomt. Het lijkt me een prachtig project. Als het zo lang duurt is daar natuurlijk ook ieder jaar een verhaal over te vertellen. Dat kan, als je alle gedachten over en bij het bouwen ervan op een rij zet, kan het een heel dik en interessant boek worden.
Ik zie het graag een keer tegemoet in één van je Blogberichten in de komende jaren.

Hartelijke groet,

Adri