Lake District 2016

Lake District 2016

dinsdag 18 september 2012

Hout moed, Majesteit!


Sinds vorig jaar heeft Den Burg op Texel er een galerie bij.

"Roel Brakenhoff" heeft er midden in de winkelstraat een kunstwinkel geopend met schilderijen, beelden, kaarten, kalenders, etc. Je kunt er ook een "geluksblokje" kopen, een eenvoudig stuk geschilderd hout, wat je weg kunt geven aan iemand die je geluk wilt wensen.

In de galerie staat ook het kunstwerk "Hout moed, Majesteit!", dat hij heeft gemaakt voor de expositie "Ode voor elk regeringsjaar" ter gelegenheid van het zilveren regeringsjubileum van Koningin Beatrix in 2005.

Vandaag is het weer Prinsjesdag. Maar ik heb de indruk dat de glans er een beetje van af gaat nu er besloten is dat de koningin geen rol meer speelt bij kabinetsformaties. Schamper werd er de afgelopen tijd na de verkiezingen opgemerkt dat "iemand voor koningin ging spelen" bij het formeren van een kabinet. Ik vind dat jammer en geen recht doen aan de jarenlange succesvolle inzet van onze koningin. Ik weet niet wat ze er zelf van vindt. Maar ik heb de neiging om te roepen: "Houdt moed, Majesteit!"
En daarmee komt het beeld en de woordspeling van Roel Brakenhoff wat mij betreft vandaag goed van pas.

Geen opmerkingen: