Lake District 2016

Lake District 2016

donderdag 27 september 2012

Vergankelijk


Ook hier kun je natuurlijk een heel verhaal bij bedenken. Het is een onderdeel van hetzelfde roer van het tweemaster vrachtschip in het Juttersmuseum in Oudeschild.

Maar het ook gewoon een abstract beeld. Het toont iets van wat in feite vergankelijk is. Maar ook als het hout en het ijzer zijn vergaan, dan blijft het beeld bestaan.
Volgens Plato bestaat de echte werkelijkheid alleen maar in de ideeënwereld. Alles wat wij zien is daar slechts een afspiegeling van. Wat wij hier zien is slechts een stuk hout met een stuk oud ijzer. Omdat wij weten dat dit een onderdeel was van een roer, hebben wij in onze fantasie een roer in gedachten. Dat is ons beeld, maar dat is niet wat we hier zien. Het roer wat wij in gedachten hebben, waarvan wij denken dat het overeenkomt met de werkelijkheid, bestaat alleen in onze ideeënwereld.

Morgenavond ga ik weer naar mijn filosofieclubje. U begrijpt, ik probeer er alvast een beetje in te komen.

1 opmerking:

Ger zei

Dag Adri,

Pffff.....en dat allemaal op de vroege morgen;-)......heb even wat meer tijd nodig om deze post tot me door te laten dringen...

Maar je mooie foto én mijn fantasie zal mij daar bij helpen.

Fijne dag!!
Ger