Lake District 2016

Lake District 2016

zaterdag 13 oktober 2012

Rijnhert


Deze week was ik voor een vergadering in Arnhem. Bij het terugrijden viel mijn oog plotseling op een enorm hert dat boven op een heuvel was geplaatst.

Omdat ik de laatste tijd toch al met "wild" bezig ben wilde ik daar het fijne wel even van weten.
Even googelen leerde mij het volgende: Het betreft het zogenaamde "Rijnhert". Het is zeven bij acht meter, en weegt anderhalve ton. Het heeft lange tijd gestaan op het busstation van de gemeente Arnhem en heeft moeten wijken voor nieuwbouw. Het was oorspronkelijk van Essent, maar die heeft het bij het vertrek van Essent uit Arnhem aan de gemeente cadeau gedaan.

Het beeld is gemaakt door het kunstenaarscollectief G.A.N.G uit Schaarsbergen. De kunstenaars hebben zich laten inspireren door de Osborn-stier uit Spanje. Het beeld is een poosje opgeslagen geweest, maar sinds 20 september 2012 prijkt het nu op deze groene heuvel bij het bedrijvenpark IJsseloord II langs de A12. De bedoeling is dat het een herkenningspunt is dat aangeeft dat men het gebied van de Veluwe binnen komt.

2 opmerkingen:

Joke (Jokes Camera) zei

Dat was het eerste waar ik aan moest denken, Adri, toen ik deze foto zag: de Osbornstier in Spanje. Deze heb ik nog niet gezien. Leuke foto. Groetjes, Joke

Ger zei

Het is de kunstenaars in elk geval goed gelukt want ook bij mij kwam die Toro de Osborne het eerste in mijn gedachte, nog voordat ik één letter gelezen had.
Ben er tijdens mijn vakantie's en rondreizen door Spanje heel wat tegen gekomen van deze reclame uitingen langs doorgaande wegen en op bergruggen, later werd de stier 'n soort erfgoed, in die tussentijd vocht de stier niet zelf maar werden over zijn rug heel wat voor en tegens uitgevochten door Spaanse heren.

Gelukkig is dit hert van plaatstaal en niet van koper.

Mooi silhouet en herkenningspunt dat je de Veluwe binnenkomt.

Fijn weekeind!!
Ger