Lake District 2016

Lake District 2016

zondag 25 november 2012

Kerkelijk jaar


Het is vandaag de laatste zondag van het "Kerkelijk jaar".

Het Kerkelijk jaar loopt niet gelijk aan het kalenderjaar. Het is ingedeeld in kringen rond de grote feestdagen zoals Kerstmis en Pasen. Het Kerkelijk jaar start met de Kerstkring die begint met de eerste zondag van Advent. Dat is volgende week.

In veel Protestantse kerken worden op de laatste zondag van het Kerkelijk jaar de overledenen herdacht. Een gebruik dat bij de Katholieke kerk te vergelijken is met "Allerzielen". We steken een kaarsje aan, en zijn een moment stil ...

2 opmerkingen:

Joke (Jokes Camera) zei

Mooie gedachte. Mooie foto ook, Adri. Groetjes, Joke

Ger zei

De laatste jaren heb ik in mijn omgeving alleen maar de ene kerk na de andere zien sluiten....we werden niet van het kastje naar de muur gestuurd....maar van Godshuis naar Godshuis,nou heb ik daar over het algemeen niet zoveel moeite mee en loop graag even ergens een mooie kerk binnen en zal nooi verzuimen om kaarsjes aan te steken en even stil te staan in gebed.
De parochie waar we nu weer bij horen,de zoveelste in paar jaar tijd ligt zowat aan andere kant van de stad......nee, me echt ergens thuisvoelen is verleden tijd geworden...
Maar ik weet al van mijn kindertijd af dat je overal kunt bidden,'n kaarsje aansteken...en Onze Lieve Vrouwke staat al 4 generaties lang op de schouw....en ik hoef er niet eens de deur voor uit,makkelijk toch....de plek waar ik me echt thuisvoel.

Fijne zondag!!
Ger