Lake District 2016

Lake District 2016

zondag 11 november 2012

Solitair


Solitair. Het woordenboek zegt daarover: bijv. naamw. alleenstaand, op zichzelf levend.
Het bestaat ook als zelfst. naamw. Een alleenstaande boom wordt ook wel een solitair genoemd. In dat geval is het meervoud: -en.

Maar wat nu als de solitair feitelijk uit vier bomen bestaat? Het zijn geen vier solitairen. Ze staan wel alleen, maar ze vormen één geheel. Maar hoe noem je dat dan? Ik heb geen idee, en dat zit me dwars. Ik lig er nog net niet wakker van maar het houdt me wel bezig. En als dat eenmaal in je hoofd zit, dan laat het je niet meer los. Straks krijg ik nog rode vlekken in de nek, hoofdpijn, wallen onder de ogen. Ik zie het al helemaal voor me. Ik móet het weten.

3 opmerkingen:

Ger zei

Dag Adri,

Hoop dat jij goed geslapen hebt en fris en monter aan de zondag begonnen bent:-)

Meerstammig
Groep
Boomboeket

De boom op jou mooie foto is waarschijnlijk zo'n meerstammige

In de natuur ontstaan meerstammige bomen door beschadiging van of vraat aan de zaailing, die zich vervolgens herstelt en meerdere stammen vormt.

De 19e eeuw waarin de Engelse landschapsstijl in tuin en parkaanleg enorm populair werd werden de zogenaamde 'boomboeketten' toegepast om snel resultaat te krijgen
: meerdere exemplaren van één
soort die in een plantgat werden geplant.

In jonger jaren diende de meerstammige boom, de kroezeboom als geheime verzamelplaats voor de rooms-katholieken die tijdens de reformatie uit hun kerken waren gezet.

Voor de boeren bepaalde de boom eeuwenlang de grens van hun akkers. Vandaar wellicht de naam kroezeboom, waarbij kroeze voor kruis als grensteken staat. De kroezende kruin is een andere verklaring voor de naam van de boom.

Zo ik leerde vandaag weer iets bij meneer Google
Heet dit nou de zondagsschool....

Hartelijke groeten,
Ger

Joke (Jokes Camera) zei

Ik zit zo naar je mooie foto te kijken, Adri, en plotseling weet ik het.....Dit is natuurlijk een Quatrotair (grapje, toch een mooi nieuw woord uitgevonden). Groetjes, Joke

Adri zei

Dag Ger en Joke,

Dank voor jullie reactie. Een hele geruststelling dat ik nu weet dat het een boomboeket, kroezeboom of qautrotair is. Ondanks het feit dat ik niet naar de zondagsschool ben geweest heb ik vandaag weer een hoop geleerd.

Fijne avond,

Adri