Lake District 2016

Lake District 2016

zondag 3 februari 2013

Ethica


Er was een tijd dat de "Ethica" van Spinoza ten strengste verboden was voor gelovigen. Zeker op zondag.
Spinoza ging in tegen de gangbare leer van de kerk, waarbij God de Schepper is van hemel en aarde aan wie de mens gehoorzaamheid verschuldigd is.
Voor Spinoza was God geen "persoon" met gedachten en gevoelens. Bij hem was God en Natuur één.

In zijn werk "Ethica", ontvouwt hij zijn gedachten over God, de Geest, de Emoties, en over de macht van het verstand en de menselijke vrijheid. Vooral vanwege dat laatste wordt hij gezien als één van de grondleggers van de "Verlichting".

Ik ben van plan om de komende week, als wij een rustig weekje op Terschelling vertoeven, zijn "Ethica" eens naast de "Belijdenissen" van Augustinus te leggen.
Onder het motto: "Onderzoek alles, behoud het goede." Zie: "1 Tessalonicenzen 5:21".
(Ter geruststelling: ons huis blijft bewoond, want we hebben nog steeds inwoning van onze kinderen.)

2 opmerkingen:

Joke (Jokes Camera) zei

Prachtige foto. Wel zware kost voor je vakantieweek, Adri. Veel plezier. Groetjes, Joke

Ger zei

Dag Adri,

Ook al heb ik me nooit verdiept in Spinoza's Ethica,kan ik me wel vinden bij zijn gedachtegang....zelfs al bij een enkel woord van uitleg hier door jou.

Geniet van de natuur,de rust en vrijheid op Terschelling!!!

De poezenbeesten en orchidee in de vensterbank zullen tijdens jullie afwezigheid vast goed verzorgd gaan worden.

Lieve groeten!!
Ger