Lake District 2016

Lake District 2016

dinsdag 26 maart 2013

Dinsdag van de Stille Week



Vijf keer per dag wordt in de "OLV Abdij" van Oosterhout de klok geluid om aan te kondigen dat het gebed gaat beginnen. Het begint al om 6 uur in de morgen met de Virgilie, de nachtwake. De Completen zijn om 20.15 uur. Dag in dag uit, jaar in jaar uit, is dat het ritme van de gebeden

Het lijkt wat tegenstrijdig om ook in de Stille Week de klok te luiden. Maar het bidden en samenkomen gaat ook gewoon door. Gedurende drie dagen in de Stille Week is de klok echter stil: de dagen na de kruisiging.
Daarna zullen de klokken op Pasen weer uitbundig te horen zijn.


2 opmerkingen:

Ger zei

Dag Adri,

Zij keerde jou de rug toe...en jij nam snel een foto,wat eigenlijk niet mocht!?

Nou, wat niet mocht van de nonnen bij mij op school moest je ook niet proberen want dan was je het haasje!!!

Over haasje gesproken:bij ons in het Brabantse werden in de Goede Week de klokken ook niet geluid omdat ze vleugels kregen na Palmzondag en vertrokken naar Rome, om op Eerste Paasdag terug te keren vol chocolade eieren en tijdens hun terugtocht naar de kerktorens die overal in de tuinen lieten vallen.

Dus bij ons geen Paashaas maar Paasklokken......jaar in jaar uit...

En wat wij ook jaar in jaar uit deden als kind:helemaal niet snoepen vanaf Aswoensdag tot aan Pasen,alle snoep die je kreeg werd een een vastentrommeltje gedaan,dus wanneer het eenmaal Pasen was en daarna had je heel veel te snoepen.
Ook moesten wij van de nonnen in die 40 dagen vastentijd elke morgen naar de H.Mis.....tja... dat het bij mij als meisje elke ochtend halverwege die Mis zwart werd voor de ogen het koude zweet me uitbrak(ivm nuchter zijn voor communie), mijn benen aanvoelde als pap en ik nog net niet onderuit ging omdat er altijd wel een non in de buurt zat om mij op te vangen en even naar de sacristie te brengen waar de koster al klaar stond met 'n glaasje water en zodra hij je in de richting van die zacht fluwelen stoel manoeuvreerden (waar anders alleen de pater in de kerk op mocht zitten tijdens 'n Mis met 3 Heren)en probeerde de knoopjes van je blousje los te knopen met de woorden 'kind wat heb je het warm,zal even voor wat afkoeling zorgen'.....wist ik als meisje genoeg en kwam niet toe aan 'n slokje water en zat binnen de kortste keren weer in de kerkbank en deze keer niet met knikkende knieën van het flauwvallen maar van angst en schaamte.
En niemand van die aanwezige nonnen die dat zag......ze waren ondergedompeld in gebed.

Fijne dag en gegroet,
Ger

Adri zei

Dag Ger,

Je begint mij en beetje te kennen geloof ik. Ik neem wel eens een foto op plaatsen waar het niet is toegestaan.
Maar deze keer heb ik het echt gevraagd! Erewoord! Op mijn vraag of het was toegestaan om te fotograferen was het antwoord: ja, maar alleen van achteren. En dat heb ik dus gedaan.

Overigens heb ik niet zoveel herinneringen aan Palmpasen. Dat werd bij ons niet zo uitbundig gevierd. Hooguit zal er in de preek in de kerk stil gestaan zijn bij de Intocht.
En ik heb al helemaal geen herinneringen aan foute Paters. Dat zijn toch allemaal wel ernstige dingen geweest. Gelukkig ben jij bij je positieven gebleven, als ik je verhaal zo lees.

Hartelijke groet,

Adri