Lake District 2016

Lake District 2016

zondag 10 november 2013

Tempel van Taffeh 2


Na de foto van vrijdag van het interieur volgt dan deze van de voorgevel van de Tempel van Taffeh. Een tempel uit de Romeinse tijd, in Egyptische stijl, in de buurt van Aswan.

In de loop der eeuwen heeft de tempel natuurlijk allerlei wijzigingen ondergaan. Zo schijnt de tweede voordeur met de gevel later te zijn toegevoegd. Uit de vierde eeuw is er ergens een Griekse inscriptie te zien en kameelkaravanen hebben grafiti achtergelaten. Maar er zijn ook kruisjes te vinden hetgeen duidt op een christelijk gebruik.
Kortom een godshuis voor alle gezindten. Ik wens u een fijne zondag!

1 opmerking:

Ger zei

Dag Adri,

Heb op de website van het museum de Tempel even op panorama foto bekeken en ik kan je zeggen dat ik liever naar jou foto kijk dan dat ik daar in die grote moderne zaal rond moet lopen waar deze authentieke tweeduizend jaar oude tempel is opgebouwd met aan de overzijde de toiletten.

ik lees:
>Hij was eerst gewijd aan de godin Isis en is later als christelijke kerk gebruikt.<
Vandaar die kruisjes misschien?

Ik nam ook nog een kijkje bij je vorige post over de oude stad Petra.
Toen wij 5 jaar geleden samen met vrienden ons verdiepten in waar de reis naar toe zou gaan, stond voor mij een rondreis Jordanië met bezoek aan Petra en Wadi Rum bovenaan het verlanglijstje...
maar de meeste stemmen gelden en werd het Sri Lanka.
Nooit één dag spijt van gehad.
Petra is op mijn verlanglijstje blijven staan,de laatste tijd wel erg populair,er gaat geen week voorbij of ik kom wel beelden tegen op TV in reisprogramma's.
Gisteren nog bij Vlaanderen Vakantieland,maar als ik dan verneem dat er dagelijks zo'n 2000 bezoekers komen en ik zie al die picknick tafels/banken in de schaduw staan.......heb ik er nu mijn bedenkingen over of ik er nog ga komen.
En in Leiden ga ik het óók niet zien,of in het echie of helemaal niet.

Fijne zondag,
Ger