Lake District 2016

Lake District 2016

zaterdag 4 januari 2014

Voldaan


Voldaan. Dat is het eerste woord dat me te binnen schiet bij dit schuttersstuk van Bartholomeus van der Helst uit 1648.

Dat mag ook wel, want de mannen van de Amsterdamse voetboogschutters vieren feest ter gelegenheid van de Vrede van Munster, het einde van de tachtigjarige oorlog met Spanje. De aanvoerders van de schutterij schudden elkaar de hand als vredesteken en laten de "drinkhoorn" rondgaan.
Op de trommel een gedicht, waar op staat dat de gewapende macht van Amsterdam blij is dat de wapens voortaan kunnen blijven rusten.

1 opmerking:

Ger zei

Dag Adri,

Met alles wat op dit soort schilderijen staat afgebeeld kan ik me uren vermaken....van drink tot eetgerei,van kant tot brokaat,van schoenstriklint tot hoed met pluim.

Zou graag eens een hapje proeven uit die pasteivorm die op tafel staat.

Goh.....denk ik nu;dat zijden striklint in herenschoenen is ook lang in de mode geweest,op de vergeelde trouwfoto van begin 1900 bij mij aan de wand draagt opa ook zwarte striklinten in schoenen.

Fijn weekeind!!
Ger