Lake District 2016

Lake District 2016

dinsdag 3 januari 2017

Het Boek van Vreugde


Toen ik eind vorig jaar een week in retraite ging in de Community op het eiland Iona in Schotland kreeg ik een dag ervoor van mijn dochter een boek mee met de titel "Boek van Vreugde". Pap, zei ze, volgens mij is dat net iets voor jou. Ze had het niet beter kunnen treffen.

Ter gelegenheid van de 80e verjaardag van de Dalai Lama reisde aartsbisschop Desmond Tutu naar Dharamsala, het paleis van Zijne Heiligheid, om samen het Boek van de Vreugde te maken. Als cadeau voor iedereen. Douglas Abrams die bij de gesprekken aanwezig was, verwerkte het tot een boek.

Zoals de omslag zegt: het is een boek waar je blij van wordt, alleen al vanwege de liefdevolle manier waarop deze oude mannen met elkaar omgaan, de levensvreugde, de speelsheid die ze delen en de respectvolle manier waarop ze hun verschil van inzicht bespreken. Want de boeddhistische en christelijke traditie hebben naast veel overeenkomsten ook duidelijke verschillen.

Het is mooi om te lezen hoe onbelangrijk die verschillen worden, want hun kernboodschap is dezelfde: vreugdevol leven bereik je door anderen vreugde te brengen.
Het is een fantastisch boek, waarin deze mannen, die tijdens hun lange en veelbewogen leven ook heel wat verdriet en tegenslagen hebben gekend, aangeven hoe je ondanks dat, toch positief in het leven kan staan. Nog sterker: niet ondanks, maar dankzij! Na bespreking van een aantal thema's worden er uiteindelijk acht pijlers van Vreugde geformuleerd. De komende tijd wil ik die pijlers, of eigenschappen, afzonderlijk belichten.

Geen opmerkingen: