Lake District 2016

Lake District 2016

zondag 19 maart 2017

Oculi

Iona, november 2016. Sony Cybershot DSC-RX100 III; Zeiss Vario-Sonnar 8.8-27.7 mm f/1.8-2.8; 21 mm; f/5.6; 1/800 sec; ISO 400
Het is vandaag alweer de derde zondag in de Veertigdagentijd, of Vastentijd. Een zondag die "Oculi"' wordt genoemd, naar de beginregels van Psalm 25: "Mijn ogen zijn altijd gericht op de Heer".
Ik moest daarbij ineens weer denken aan dit beeld dat ik zag tijdens mijn verblijf op Iona vorig jaar november. Maar ook op andere plaatsen in Schotland, Engeland en Ierland zie je overal dit soort Keltische kruisen staan. Ze zijn een samenvoeging van een Christelijk kruis en een heidens zonnewiel. Maar heidens of niet, de bedoeling ervan was om je tijdens je reis te helpen herinneren aan het "hogere". Om je ogen daarop gericht te houden. Oculi, dus.
Ik wens u een goede zondag!

Geen opmerkingen: