Lake District 2016

Lake District 2016

zondag 11 juni 2017

Ik ben de weg...

Rincon, Bonaire juni 2017. Sony Cybershot DSC-RX100 III; Zeiss Vario-Sonnar 8.8-27.7 mm f/1.8-2.8; 11 mm; f/11; 1/10 sec; ISO 400
Papiaments is voor mij abacadabra. Maar met een beetje hulp van mijnheer Google gaat dit over de Weg de Waarheid en het Leven,  Johannes 14:6.
Dit is het interieur van het kerkje in Rincon, naast Kralendijk de tweede plaats van Bonaire. Het dorp zelf ziet er tamelijk armoedig uit, met eenvoudige huisjes met golfplaten daken. Bij een supermarkt kocht ik een flesje drinken. Ik werd wat argwanend aangekeken door de mannen die daar op het terras zaten. Na verloop van tijd smolt het ijs wat en raakten we in gesprek. Ze spraken Nederlands en Papiamento en zelf nog Spaans en een klein beetje Engels en Portugees. Vergeleken met de twee talen die ik sprak vonden ze dat wel interessant. Een van de mannen was geboren op Curaçao, Zijn moeder was van de Dominicaanse Republiek. Hij was naar Bonaire gekomen vanwege het werk. Veel Bonairianen werkten vroeger in de de zoutvelden en wonen in Rincon. Tegenwoordig is dat werk meer gemechaniseerd. Gelet op zijn leeftijd denk ik dat hij met pensioen moet zijn, maar ik krijg de indruk dat dat geen overdaad is.
Naast deze Katholieke kerk is er nog een Protestantse kerk. Op mijn vraag of men daar ook een eigen pastoor of dominee heeft wees hij mij met enige trots de pastorie aan. Er is daar nog iedere zondag kerk en er is redelijk wat kerkgang,... vooral bij begrafenissen.

Geen opmerkingen: