Lake District 2016

Lake District 2016

vrijdag 14 juli 2017

Pelgrim

Clonmacnoise, juli 2017. 
Nikon D800; AF-S Nikkor 24-70 mm f/2.8 G ED IF; 48 mm; f/10; 1/25 sec; ISO 3200


Ik wil niet zeggen dat wij alle kastelen en kloosters van Ierland bezocht hebben, maar als je daar een beetje gevoelig voor bent dan ontdek je dat Ierland wat dat betreft een rijke geschiedenis heeft.

Je kunt er een ware pelgrimstocht houden. Ik voelde me wel aangesproken door dit beeld van Jacky McKenna "Aedh, son of the chief of Oriel. Pilgrimage 606 A.D."

Het beeld is te vinden boj de ingang van de kloosterplaats Clonmacnoise, in het midden van Ierland bij Athlone, waar zo'n zeven (ruïnes van) kerken uit verschillende periodes van de geschiedenis staan. De bloeitijd daar lag ongeveer rond het jaar 1000 toen de kloosterschool waarschijnlijk wel 6000 studenten telde.

In de 16e eeuw echter werden bijna alle kloosters in Engeland en Ierland op last van koning Hendrik VIII verwoest. Zo ook dit klooster van Clonmacnoise. Er staan echter nog wel een paar interessante overblijfselen, zoals twee prachtige "High Crosses", een groot aantal originele grafstenen en een mooi voorbeeld van een "Round Tower". Een "Round Tower" is een hoge smalle toren waarin monniken zich naar boven lieten hijsen. Hij werd gebruikt om te mediteren maar volgens sommigen ook om er schrijfwerk te doen, zoals het overschrijven van de Bijbel.
Tegenwoordig is Clonmacnoise een waar pelgrimsoord.

1 opmerking:

Kees zei

Ha Adri, lijk me de moeite waard eens 'n kijkje te gaan nemen. ik hou van de historie.
groet kees.