Lake District 2016

Lake District 2016

zaterdag 16 december 2017

Spoorloos

Frankrijk?, 196-1975? Photax III; Boyer Serie VIII; 6x9, Bakeliet, Paris, 1947. 1/100 sec, 1/25 sec. B.
Op de Fotograficabeurs in Hilversum liep ik op 12 november j.l tegen een zeldzaam fototoestel aan. Een Photax III met Boyer serie VIII lens. Een bakeliete camera die tussen 1947 en 1951 is gemaakt in Frankrijk voor 6x9 films. Er zitten maar drie instellingen op: 1/100 sec, 1/25 sec en B(tijd). Omdat ik een tik heb van oude camera's heb ik hem samen met nog enkele oude andere exemplaren gekocht.
Thuisgekomen bleek dat er nog een rolletje in zat, belicht en wel. En dat maakt een mens natuurlijk nieuwsgierig. Wat zou er op staan?
Het is een kleurenrolletje. De eerste kleurenrolletje kwamen rond 1960 op de markt. Het is dus van na die tijd. Ik heb het rolletje aangeboden bij de Hema, maar kreeg het na een week weer terug met de mededeling "..dat deze film al vele jaren niet meer wordt verkocht en het proces om dit rolletje te ontwikkelen niet meer bestaat. Ook is de film niet te ontwikkelen volgens een vervangend proces".  Wat nu. Ik heb even overwogen om het naar een vaklab te sturen. Wellicht weet men er daar nog wel raad mee. Maar ik zou het ook zelf kunnen proberen. Ik heb de chemicaliën voor het ontwikkelen van zwart-witfilms nog in de doka staan. Weliswaar zo'n 15 jaar oud, maar ik heb ze onlangs nog getest en het werkte nog.
Gisteren ben ik de doka ingegaan en heb met het zwart-wit-proces dit rolletje ontwikkeld, waarbij ik de ontwikkeltijd iets naar boven heb aangepast. Zie hier het resultaat.

Ik schat dat de foto na 1960 en voor 1975 is genomen ergens aan een meer in Frankrijk. Maar dat is natuurlijk gokken. Aannemende dat deze twee mannen toen ca. 18 jaar waren zouden ze nu tussen de 60 en 75 jaar oud moeten zijn. Een speld in een hooiberg natuurlijk. Maar wie weet. Komen ze u bekend voor?

Geen opmerkingen: