Lake District 2016

Lake District 2016

donderdag 28 juli 2016

Honi soit qui mal y pense

Oxford, juli 2016. Canon PowerShot G1X; IS 15.1-60.4 mm f/2.8-5.8; 30 mm; f/5; 1/8 sec; ISO 400
Bij een bezoek aan Oxford kun je niet om Christ Church heen. Al is het alleen maar om een bezoek te brengen aan de verschillende locaties waar "Harry Potter and the Philosopher's Stone" is opgenomen. De trap die toegang geeft tot The Great Hall is inmiddels wereldberoemd.
Maar omhoog kijkend ontdekte ik ook een interessant plafond in de hal. Toen ik heb beeld later op de computer nog een nauwkeuriger bestudeerde ontdekte ik tot mijn verbazing welke tekst er op staat: "Honi soit qui mal y pense". Een tekst die mijn schoonvader altijd gebruikte als er iets ondeugends werd gedaan of gezegd.
De oorsprong van deze tekst gaat terug op de Orde van de Kousenband in Engeland. Tijdens een bal in 1344 zakte de kousenband van de Gravin van Salisbury (de schoondochter van de koning) af. Koning Edward III was zo galant om deze weer aan haar been te gespen, waarbij hij deze historische woorden sprak: "Schande aan hem die hier kwaad van denkt". Tegen de hovelingen zou hij hebben gezegd dat hij van deze kousenband het meest gerespecteerde symbool in de christenheid zou maken. Hij stelde daarop een toernooigezelschap in dat uit twee maal twaalf Ridders bestond.

Vraag is natuurlijk waarom dit teken aan de ingang van de hal in het exclusieve Christ Church College in Oxford staat. Dat moet ik nog maar eens uitzoeken.

Geen opmerkingen: