Lake District 2016

Lake District 2016

maandag 8 maart 2010

Werelddag van de vrouw


Ik moet natuurlijk eerlijk zijn.
Omdat ik op 3 november vorig jaar aandacht schonk aan de "Werelddag van de man", moet ik het nu ook echt even hebben over de "Internationale Vrouwendag".
Die wordt vandaag dus al voor de 100e keer gevierd!

Dit is een serieuze aangelegenheid en daarom kan ik het mij niet permiteren om, net zoals op de werelddag van de man, daarover lollig te doen.
Er wordt van alles georganiseerd. "Landelijk": een schaatstocht en een stadwandeling in Amsterdam, een tocht langs 88 vrouwen in Groningen ten bate van "Mama Cash", een organisatie die opkomt voor vrouwenrechten.
Zelfs in "Putten" is er aandacht voor: een modeshow ten bate van de vrouwen in het verzorgingstehuis De Schouw. Het wordt op 7 maart gevierd omdat 8 maart op zondag valt.
Op zondag? Dat was dus vorig jaar! Over dit jaar heb ik niets kunnen ontdekken.

Een voorbeeld van hoe het ook kan is te vinden in Eersel. Daar heeft met voor de vrouw al in 1969 een standbeeld opgericht: "De Pronte Vrouw", van Guus Hellegers. Waarschijnlijk als een soort reactie op het beeld van "De Contente Mens" waarvan ik op "27 juni 2009" een foto plaatste.
"Pront" betekent volgens de Encyclopedie: 1. Correct, 2. Geredelijk, 3. Goed, 4. Goedgekleed, 5. Knap, 6. Monter, 7. Mooi, 8. Nauwkeurig, 9. Netjes, 10. Parmantig, 11. Precies, 12. Prompt. 13. Snel, 14. Stipt, 15. Vlot, 16. Vlug.
Ik had het niet mooier kunnen zeggen en mooier kan ik het ook niet wensen.

Geen opmerkingen: