Lake District 2016

Lake District 2016

zondag 5 maart 2017

Ridderzaal

Muiden, februari 2017. Nikon D800; AF-S Nikkor 24-70 mm f/2.8 G ED IF; 52 mm; f/3.5; 1/30 sec; ISO 3200; +1
Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit in de Ridderzaal van het Muiderslot geweest ben. Althans niet in dit leven. Maar op de één of andere manier komt mij dit vaag bekend voor. Als ik in de "geschiedenis" duik van het slot dan zie ik dat het oorspronkelijk toebehoorde aan Floris V, die in 1285 een stenen vesting liet bouwen aan de monding van de rivier de Vecht, de belangrijkste vaarroute naar Utrecht. We hebben ook allemaal uit de geschiedenisboekjes geleerd dat Floris V in 1296 door de edelen is vermoord. Maar hoe dat er precies aan toegegaan is, wat de achtergrond is en wie daar bij betrokken waren vertelde de geschiedenisboekjes niet.

Jaren geleden, toen ik bezig was met het uitzoeken van mijn stamboom, ontdekte ik dat de naam Benschop ook in verband gebracht werd met de moord op Floris V. Ik wilde daar natuurlijk wel het fijne van weten en heb me daar toen uitvoerig in verdiept. Het voert te ver om dat allemaal hier te herhalen. Daarvoor verwijs ik naar mijn genealogie-website "Benschop's Homepage Genealogie".
Ik volsta hier met een citaat uit Het "Biografisch woordenboek der Nederlanden" van A.J. van der Aa uit 1852, bevattende "levensbeschrijvingen van zoodanige personen, die zich op eenigerlei wijze in ons vaderland vermaard hebben gemaakt", waar staat vermeld:

"Benschop (Arent van) was één der Edelen, die tegen Graaf Floris V zamenspanden, en, bij het gevangen nemen van dien vorst, nadat Herman van Woerden 's Graven paard bij den toom gevat had, hem de sperwer uit de hand rukte."

Daarna heeft men Floris gevangen genomen. Toen men hem vanuit zijn gevangenschap op het Muiderslot wilde overbrengen naar een andere plaats, stuitte men op een groep boeren, die hem wilde bevrijden, waarna Floris door Gerard van Velsen met een vijftal zwaardsteken werd gedood. De geschiedenis vertelt dat Floris zich aan zijn vrouw, Machteld van Velzen, had vergrepen.
Arent van Benschop is in 1304 verdronken in de Lek. Hij had één dochter.
Toen ik dat allemaal had uitgezocht kreeg ik een ander beeld van Floris V, van wie ik heb geleerd dat het "der keerden god" was. Ik concludeerde dat ik nooit ook maar een verre nazaat van Arent van Benschop kan zijn, maar ook dat ik me aan dit misdrijf dus niet schuldig hoef te voelen.
Maar ja, hoe ging dat in die tijd met de huwelijkstrouw? Als ik nu, ruim 7 eeuwen later door het Muiderslot loop, en ik heb het gevoel dat het me vaag bekend voorkomt, ben ik er niet zo zeker meer van.....

2 opmerkingen:

Ger zei

Dag Adri,

Wat er in korte tijd toch allemaal door een mensenhoofd kan gaan tijdens een bezoek aan het Muiderslot.

Toen ik mijn oog richten op het interieur van de Ridderzaal had ik ook even het idee dat het me bekend voor kwam terwijl ook ik daar niet eerder geweest ben.
Het zit namelijk zo,de driedeurs kussenkast en negenarmige koperen kaarsenkroon in mijn huiskamer lijken een beetje op die uit de Ridderzaal,alleen zijn ze pas een halve eeuw oud en staan/hangen ze niet in een Slot maar in vooroorlogs huis.

Zal mij benieuwen of jij een foto van de doortrapte wenteltrap in Westertoren aan je verzameling trappen toe hebt kunnen voegen.

En alweer krijg ik een kinderliedje niet uit mijn hoofd;-)
'In Den Haag daar woont een graaf en zijn zoon heet Jantje.......

Groet,Ger

Kees zei

Mooi Adri, De geschiedenis van Floris de vijfde. Mooie ridderzaal.
groet kees.