Utrecht, april 2017. Sony Cybershot DSC-RX100 III; Zeiss Vario-Sonnar 8.8-27.7 mm
f/1.8-2.8; 9 mm; f/7.1; 1/8 sec; ISO 1600
|
Calvijn had er niets mee, en vond het een vorm van afgoderij. Inmiddels echter is de Protestantse Kerk in dit opzicht ook wel wat opgeschoven en wordt de positie van Maria als de moeder van Jezus Christus duidelijk erkend en gewaardeerd.
In de kunst is Maria altijd een dankbaar onderwerp geweest. Op de tentoonstelling in het Catharijneconvent zijn daar vele voorbeelden van te zien. In het Westen wordt Maria altijd wat sober afgebeeld, maar in de Oosterse kerken wordt zijn met alle pracht en praal omhangen. Ik heb niet op het bordje gekeken, maar dit zal dan ongetwijfeld van een Oosters kunstenaar zijn.
PS.
Ik heb het boekje er nog even bijgepakt. Dit is een kunstwerk van Maria Roosen getiteld Roosenkrans. "Het is een zelfportret, een momentopname van haar leven. Roosen creëert in haar kunst een eigen symboliek. Daardoor ontstaan er dingen die in het echte leven niet mogelijk zijn, zoals een levensgrote rozenkrans."
2 opmerkingen:
Ha Adri, heel mooi, maar vind het 'n beetje overdreven.
Groet Kees.
Dag Adri,
Of het een rozenkrans/gebedssnoer voor moet stellen?
Zal niet gemakkelijk door je vingers glijden met die grote kralen tijdens het bidden van rozenhoedje.
Groet,
Ger
Een reactie posten