Lake District 2016

Lake District 2016

woensdag 1 november 2017

Herfst

Putten, november 2015. Nikon D800; AF-S Nikkor 50 mm f/1.4 G; f/6.3; 1/1000 sec; ISO 400
Ik heb even wat zitten mijmeren over vandaag. Het is Allerheiligen, een christelijke feestdag waarop alle heiligen (ruim 100.000) van de rooms-katholieke kerk gezamenlijk worden vereerd en herdacht. Jaarlijks op 1 november.
Het feest wordt sinds de achtste eeuw gevierd. Op Allerzielen (2 november) worden alle gestorven herdacht. Allerheiligen en Allerzielen zijn de dagen waarop in de rooms-katholieke kerk de onderwerpen dood en leven na de dood aan de orde komen.
Bij de kerkelijke viering van Allerheiligen wordt het thema van het einde der tijden behandeld. Er worden missen opgedragen aan alle heiligen en kerkhoven bezocht. Het leven van de heiligen die in de hemel verblijven wordt herdacht en als voorbeeld gesteld voor een goed christelijk leven.

Het is vandaag ook Dankdag voor gewas en arbeid. Op deze dag dankt de protestante kerkgemeenschap, tijdens een viering, God voor de verkregen gewassen. Een dankdag is een gebruik uit de Middeleeuwen. Er waren toen vaste bededagen.

Ik kan geen keuze maken waarbij één foto past. Daarom voor vandaag maar een mooi kasteeltje: Oldenaller in Putten. Ik wens u een fijne dag!

1 opmerking:

Kees zei

Ha Adri, zo zijn er vele van die gedenkdagen, ja het houd de mens bezig met gedachten. Het kasteeltje is mij wel bekend, staat ook op mijn kastelen en molensite. Als je daar eens 'n kijkje wil nemen is hier mijn url
www.kijkennaarkastelen.nl