Lake District 2016

Lake District 2016

dinsdag 30 maart 2021

Dinsdag van de Stille Week


In 2019 kwamen wij op de terugweg van onze vakantie op de Lofoten door het noorden van Zweden langs de Hackås Kyrka. Een leuk klein kerkje uit het eind van de 12e eeuw. De houten klokkentoren staat los van het kerkje zelf en is op zich al een bezienswaardigheid.

Het kerkje is gewijd aan St. Margaretha uit Antiochië in Turkije, die voor haar geloof in 304 werd gemarteld. Langs het kerkje, door het plaatsje Hov, loopt een pelgrimsroute naar het graf van St.Olaf in Trondheim in Noorwegen. St. Birgitta zou hier in 1339 bij dit kerkje zijn gestopt om haar kleren te wassen in het grote meer, het Storsjön. 

Het kerkje bevat de oudste fresco's uit Noord-Skandinavië. Voor een deel zijn ze vergaan, maar wat er nog te zien is bevat verhalen uit de tijd van Jezus, opgetekend door de apostelen Matteüs, Marcus, Lucas en Johannes die hier staan afgebeeld op de trap naar de rijk versierde preekstoel.

1 opmerking:

Ger zei

Dag Adri,

Dit zijn zo van die mooie en interessante vakantie herinneringen die je bijblijven zonder er notitie van te maken.
Geef niks om stripverhalen maar goedbewaarde fresco's in oude kerkjes kunnen me uren bezighouden.
Mijn schoonmoeder zaliger is vernoemd naar de H-Margaretha,ook al was haar roepnaam gewoon Griet.
Bij het lezen over het bijbelse Antiochië komt bij mij de herinnering boven van mijn bezoek tijdens Turkije rondreis aan die stad, nou Antakya geheten, waar ik de Grot van Sint Petrus bezocht waar hij volgens de overlevering Barnabas ontmoeten en waar de evangelist Lucas een schuilkerk gesticht zou hebben. Ook het Archeologisch museum van Hatay aldaar met zijn uitgebreide collectie muur en vloer mozaïeken, Byzantijnse en Romeinse is me altijd bijgebleven.

Groet,Ger