Lake District 2016

Lake District 2016

zondag 30 augustus 2009

Stereofotografie


"Stereofotografie", ofwel Stereoscopie zoals het officieel wordt genoemd, is het maken van een foto die bestaat uit twee afbeeldingen die, als je ze met een speciaal hulpmiddel bekijkt, zorgen voor diepte in de foto.
3D dus.

Je kunt dat doen met één camera waarmee je twee foto's neemt, waarbij het opnamestandpunt ca. 60 cm uit elkaar ligt. Een stapje opzij doen dus.
Er zijn echter ook speciale stereocamera's.

Op fotobeursen vindt je ze nog wel eens te koop.
Ik heb het eerlijk gezegd nooit zelf gedaan. Om het nu nog analoog te proberen lijkt me niet zo aantrekkelijk. Maar het kan dus ook digitaal. Op Wikipedia staat precies hoe het moet. Er zijn ook een speciale websites zoals die van "Ton C. Kroon".

Zoals met zoveel dingen bestaat hier ook een vereniging voor: "De Vereniging voor Stereofotografie", die allerlei activiteiten organiseert.
Wie weet, als ik later nog eens veel tijd heb.

Update 13.00 uur: Ik lees net in Arts & Auto dat Fujifilm de komende maand een digitale 3D-camera op de markt gaat brengen: de "FinePix Real 3D".

1 opmerking:

Michel Gastkemper zei

Ja, de 'View-Master' is tegenwoordig ook niet meer zo in trek. Vroeger heb ik daar als kind nog De Zeven Wereldwonderen op gezien...
(Woordverificatie: solygy)