Lake District 2016

Lake District 2016

woensdag 10 februari 2010

Tijd om even stil te staan











Dit Blog bestaat vandaag precies één jaar.
Tijd om even af te stappen en stil te staan.
Ik heb me natuurlijk afgevraagd wat dit jaar heeft gebracht en welke foto ik ter gelegenheid van deze verjaardag vandaag zal gaan publiceren.

Heb ik het licht al ontdekt?
Nee, door het jaar heen ben ik er zelfs achter gekomen dat dit een opgave is waar men gedurende de hele mensheidsgeschiedenis al mee bezig is. Zie de uitgebreide studie over "Het Licht" van Arthur Zajonc.

Geef ik het dan op?
Nee, ook niet, want ik heb gemerkt dat ik gedurende de ontdekkingsreis heel veel interessante dingen tegen kom, waardoor de reis zelf minstens zo interessant is als het te bereiken doel. Een beetje vergelijkbaar met het verhaal van Parcival en de "Heilige Graal": Tijdens de zoektocht naar het mystieke beleef je steeds nieuwe avonturen.

Moet ik het doel bijstellen?
Nee, want als je steeds weer iets nieuws ontdekt, en het ook nog iets is wat je met plezier doet, is het geen opgave om er mee door te gaan. Ghandi heeft eens gezegd: "Als je doet wat je leuk vindt hoef je nooit meer te werken". Dat is misschien wat overdreven.
Maar Jan Peter van Doorn schreef onlangs in zijn boek "De ontdekking van je ding": "Als iedereen z'n ding doet, wordt de wereld leuker."
Nou, dat willen we toch? Blijft dus de vraag:

Welk beeld past hierbij, welke foto?
Natuurlijk één die met het licht te maken heeft. Maar, het hele leven heeft met licht te maken. En met donker trouwens.
Iets dus wat met het licht in je leven te maken heeft? Iets mysterieus? Maar, is alles in het leven niet één groot mysterie?
Laat ik niet te ingewikkeld doen. Het moet dus gewoon iets lichts zijn uit het dagelijks leven. Maar wel iets wat nieuws-gierig maakt. Iets wat ik tijdens mijn reis naar de "Ontdekking van het Licht" ben tegengekomen en wat mij er toe brengt om verder te gaan:

Waarom staat die fiets daar eigenlijk?
Geen idee. Gewoon, van iemand die even wilde stilstaan, misschien?
Weet je.., ik stap gewoon op en ga verder.

2 opmerkingen:

Mirthe Duindam zei

Beste Adri,

Van harte gefeliciteerd met deze mijlpaal. Ik geniet dagelijks van je mooie foto's en zoektocht naar het licht en ben wat dat betreft een mede-pelgrim.

Hartelijke groet,
Mirthe

Adri zei

Dag Mirthe,

Dank je.
Het is altijd prettig om in gezelschap te reizen.

Hartelijke groet,

Adri