Lake District 2016

Lake District 2016

zondag 29 augustus 2010

Kerkvaders


Ik moet eerlijk bekennen dat de kwaliteit van deze foto te wensen over laat. Maar het gaat mij eigenlijk meer om het verhaal.

Gisteren was de heiligendag van "Augustinus van Hippo".
Hij leefde van 354 tot 430 en was één van de grootste theologen en denkers uit de geschiedenis van de christelijke kerk. Hij is één van de kerkvaders.

Voor de CBB, de blindenbibliotheek in Ermelo, ben ik momenteel bezig met het inlezen van een boek over deze kerkvaders. Een tamelijk ingewikkelde wetenschappelijke verhandeling van Paul van Geest, Eginhard Meijering en Liuwe Westra, getiteld: "De status van de kerkvaders". Het is een pleidooi om deze stoffige kerkvaders weer een wat meer prominente plaats te geven in de theologiestudie.
(Ik vraag me overigens af wie er ooit mijn ingelezen boek gaat afluisteren, maar dat is een heel ander verhaal).

Tijdens ons bezoek aan de "Plechelmusbasiliek" in Oldenzaal kwam ik bij toeval deze protserige preekstoel tegen met bovenop de beelden van onze geliefde kerkvaders Ambrosius, Augustinus, Hiëronymus en Gregorius.
Voor menig predikheer moet dat toch een geweldige steun in de rug zijn geweest als hij daar stond te preken. Alles wat hij vertelde was gebaseerd op Augustinus e.a. die van boven toekeken als hij "de eenige weg en waarheid" stond te verkondigen.
Dat moest toch wel indruk maken!

2 opmerkingen:

Michel Gastkemper zei

Mooi zeg! Dat boek zou mij wel interesseren.
(woordverificatie: bosup)

Adri zei

Dat kan ik mij best voorstellen. Net iets voor jou.
Ik heb het in mijn vakantie gelezen en vond het wel wat taai.
Ik denk dat ik het tegen het eind van het jaar helemaal ingesproken heb. Dat inlezen kost veel tijd. Er zitten veel verwijzingen in in vreemde talen waar ik af en toe mijn tong over breek.
Maar als je er tegen die tijd voor zorgt dat je een Daisy-speler hebt kun je het ook beluisteren als luisterboek.

Groet,

Adri