Lake District 2016

Lake District 2016

vrijdag 11 november 2011

11-11-11


Dag van de duurzaamheid, Sint Maarten, begin van carnaval, getal van de duivel, nieuwe horrofilm, etc.etc.

Het zijn allemaal onderwerpen die te vinden zijn als je googelt op deze dag. De enige dag in deze eeuw ook dat we 11-11-11 kunnen schrijven in ons dagboek of op ons Blog. En dat doe ik dan ook maar om 11 uur 11, iets later dan het gebruikelijke verschijnen van mijn Blog-bericht.

Uit de veelheid van onderwerpen voor vandaag heb ik gekozen voor het beeld van "D'n Heilige Losbol". In augustus maakte ik er een foto van in de kruidentuin in Gemert.

"De maker is Ton Mooy uit Amersfoort.
Het beeld stelt de Heilige Dionisius voor, de eerste bisschop van Parijs (toen nog Lutetia). Hij stierf als martelaar. Hij werd namelijk in 272 onthoofd en zijn reactie destijds is legendarisch geworden.
Dionisius moet zijn hoofd meteen hebben opgeraapt en aan zijn moordenaars hebben getoond met een verwijt die in het Gímmerts zou hebben geklonken als: “Kiekt naw ’s wa gallie hét gedon. Vleegels!”
Niet lang na zijn dood is Dionisius heilig verklaard en sindsdien steevast afgebeeld als de bisschop met het gemijterde hoofd niet op zijn romp, maar in zijn hand."

D'n Heilige Losbol is sinds 1683 de symboolheilige van Gemert die glimlachend alles relativeert.

1 opmerking:

Ger zei

Dag Adri,

Er is veel te lezen over Dionisius vooral in traditionele christelijke/katholieke volksverhalen die bol staan van hoe het leven van iemand er heel lang geleden uitgezien moet hebben en waardoor hij of zij meestal heilig verklaart werd.

Maar ik vind deze uitspaak van Dionisius in dialect wel vele malen grappiger dan de andere die ik eerder las over wat hij riep met het hoofd in de handen.

Lijkt me wel af en toe makkelijk om je hoofd in je handen te nemen en toch te kunnen spreken...
dat zou te betekenen hebben dat je dat zelfde moede hoofd ook te ruste zou kunnen leggen en het lijf toch de belangrijke zaken op de dag zou kunnen laten doen....
Maar dan ga ik misschien niet als losbol door het leven...
maar als kip zonder kop;-)

Fijn weekeind!!
Ger