Lake District 2016

Lake District 2016

donderdag 7 januari 2016

Publieke werken

Amsterdam, december 2015. Fujifilm FinePix X100S; Fujinon 23 mm f/2.0; f/9; 1/60 sec; ISO 200
Al jarenlang lopen wij regelmatig van het Centraal Station in Amsterdam over het Damrak naar de Dam. Nog nooit is het ons opgevallen dat er met het Victoriahotel iets bijzonders aan de hand is. Midden in de gevel van het hotel staan twee typisch Amsterdamse huisjes. 

Thomas Rosenboom schreef er in 1999 over in zijn historische roman "Publieke werken". Het verhaal gaat over de Amsterdamse vioolbouwer Vedder, die in 1890 in de krant leest dat er op de plaats waar zijn huis staat een hotel gebouwd zal worden. Hij begrijpt onmiddelijk zijn onderhandelingspositie.
Uit het feit dat zijn huisje er nog steeds staat blijkt dat hij goed heeft onderhandeld.
In 2015 is het boek verfilmd. Ik ben er nog niet geweest, maar ik zet het zeker op mijn to-do-lijst.

Naschrift 10 januari 2016:
Inmiddels hebben wij de film gezien, in het knusse Theater Film Café De Lieve Vrouw in Amersfoort. Fantastisch! Ik was door de berichten over de film volkomen op het verkeerde been gezet. Mijn indruk was dat vioolbouwer Vedder goed had onderhandeld, gelet op het feit dat de huisjes er nog steeds staan. Maar het omgekeerde is waar! Meer zeg ik niet over de film. Gaat uzelf maar kijken. U zult er geen spijt van krijgen.

Geen opmerkingen: