Lake District 2016

Lake District 2016

vrijdag 29 maart 2019

De herders


De herdertjes lagen bij nachte... Wie kent het niet. Onderweg hebben wij veel herders gezien. Ze leven er nog altijd in de woestijn, in tenten en schamele onderkomens. Als je stopt langs de kant van de weg is er grote kans dat ze op je afkomen om wat spullen te verkopen. Niet echt een bemiddeld volkje, zal ik maar zeggen. Op mijn vraag of de kinderen ook naar school gingen wist onze gids geen antwoord te geven. Er was geen controle op.
Overigens was het ook in de tijd van de geboorte van Jezus al een ruw volk. Wij hebben dat in de loop van de geschiedenis aardig bijgekleurd met dat mooie versje.

In het Openluchtmuseum in Nazareth doen ze daar ook aardig aan mee. Deze herders zien er erg beschaafd uit. De linkse herder vertelde mij dat hij in het echte leven, in de tijd dat hij nog werkte, ook een soort herder was. Hij was leerkracht op een school. Nu hij gepensioneerd is klust hij dit er een beetje bij. Voor de toeristen.

1 opmerking:

Ger zei

Dag Adri,

In vroeger tijden en nu nog niet is het beroep van schaapsherder voor watjes.
Ga d'r maar aanstaan om in weer en wind buiten te moeten zijn.
Roofdieren en schapendieven op afstand te houden etc. etc.
Voor mij staan herders niet laag aangeschreven en ik heb diep respect voor de wijze waarop ze hun kudde met weinig woorden en middelen bijeen weten te houden.

En ik kom met enkele zoekwoorden zoals bijbel,herder,schapen de meest interessante uitleg en verhalen tegen op het WWW

Fijn weekeind,
Ger