Lake District 2016

Lake District 2016

vrijdag 23 juli 2010

In het begin was er niemand


Scheppingsverhalen zijn van alle tijden en van alle culturen.
Het verhaal van Genesis dat ik gisteren citeerde is er maar één. Mineke Schipper heeft in haar boek: "In het begin was er niemand" (Uitgeverij Bert Bakker, 2010) veel oorsprongsverhalen verzameld en ging zo op zoek naar de vraag waar de eerste mensen vandaan komen.
Dit verhaal komt van de Ahom-Buranji, Zuid Azië:

"In het begin waren er geen goden en geen mensen. Het water van de oceaan omarmde de leegte. De aarde en de hemel bestonden nog niet. Er was geen lucht en er waren geen dieren. Er waren nog geen heersers en dienaren, er wateren geen landen en geen levende wezens.
De zon, de maan en de sterren bestonden evenmin.
Er was alleen één Almachtige, de Grote God, die in het luchtledige hing als een bijenzwerm in een korf. Hij had geen hoofd, geen mond om te spreken en geen benen om te lopen. Hij leek meer op een homp vlees die in de lucht hangt. God bedacht dat hij beter van vorm kon veranderen, want wie zou zijn naam prijzen zolang hij er zo uitzag? Dat veranderingsproces nam veel tijd.

Toen God zijn ogen opendeed en om zich heen keek, was er niets wat er aantrekkelijk uitzag. Uit zijn borst schiep hij de godheid Khun Thiw Kham. Zodra Khun Thiw Kham geschapen was, knielde hij voor de Almachtige en wachtte met eerbiedig samengevouwen handen op orders. Hij kon nergens op leunen of zitten. Er was nog helemaal niets. Geen zon die opging en geen daglicht dat scheen.

God schiep de aarde, een schildpad om de aarde te ondersteunen, en een grote slang die opgerold om de schildpad heen ging liggen. Toen schiep God een Godin en nam haar tot echtgenote. Zij paarden en de godin legde vier eieren. Toen de eieren barstten kwamen er vier zonen uit."

Uiteindelijk komen dit soort verhalen steeds op het zelfde neer: Je kijkt om je heen, je ziet de aarde, de zon en de rest van het heelal, en je vraagt je af: Hoe komt dat hier en waar kom ik vandaan? In dit verhaal uit het ei dus.
Een boeiend boek om te lezen als je je scoop eens wat wilt verbreden.

1 opmerking:

Ger zei

Bedankt voor je tip, ik denk al te weten welk boek er mee gaat in mijn koffertje....

Alhoewel ik op mijn vakantieadres graag boeken lees(uuuh..als ik er aan toe kom)die waar gebeurd zijn in het land waar ik op dat ogenblik ben, maar de inhoud van dit boek is overal en nergens.....denk ik zo.

Die vraag van het hoe en waar en wanneer en wie..?? gaat vaker door dit hoofd,en soms kom je in NL op plekjes waar het er zó bijzonder uitziet zo'n plaatje uit de oertijd, waar ik dan bij fantaseer.....zou het er zo uit gezien hebben in den beginne?

En deze foto roept ook dat oersfeertje op, heel mooi en mysterieus.

Groet,
Ger